Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Onko tunteiden tulkinta aina järkevää?

Lisätty 07.10.2015

Odotat puolisoasi lounaalle – mutta hän on taas myöhässä! Eipä tunnu välittävän lounastreffeistä rakkaansa kanssa. Raivostuttavaa!

Myöhästely on niin itsekästä ja välinpitämätöntä, eikö vain?

Asiat eivät ole useinkaan niin monimutkaisia kuin miltä ne näyttävät. Oleellista näissä arkisissa, ärsyttävissä tilanteissa on se, kuinka tulkitset toisen ihmisen toimintaa.

Kirjassa Buddhan aivot (Hanson&Mendius) – käytännön neurotiedettä onnellisuuteen, rakkauteen ja viisauteen – kysytään,  missä kohdassa olet: jos puolisosi unohtaa tuoda maitoa kaupasta, tulkitsetko sen välinpitämättömyydeksi tai rakkauden puutteeksi pahoittaen mielesi syvästi? Vai ohitatko asian tyynesti: ”Jaahas, ihanan puolisoni suloisen hajamielisyyden vuoksi meiltä puuttuu kahvimaito, mutta juodaanpa tällä kertaa teetä.” Voit valita, lähdetkö tulkintojesi varjoisille kujille vajoten synkkyyteen vai keskitytkö ratkaisemaan ongelman ilman raivostumisen aiheuttamaa energiahukkaa.

Miten tyyni asenne onnistuu oikeassa elämässä? Ensimmäinen tehtävä on kysyä itseltä:

Olenko syönyt?

Olenko nukkunut?

Olenko flunssainen tai muuten kipeä?

Jos ruokailusta on aikaa, vireystasosi uhkaa laskea. Kehosi rientää apuun stressihormonien turvin: tunnet itsesi tarpeeksi ärhäkkääksi kaataaksesi lähimetsästä hirven ruokapöytääsi. Ja jos uni on jäänyt vähälle, keho pumppaa sinuun adrenaliinia, jotta selviät kiireestäsi. Sairaana kehosi muistuttaa sinua levosta ja siksi vähentää kykyäsi kokea mielihyvää. Kipeän maailma näyttää tavallista synkemmältä ihan tarkoituksella. Näillä stressihormonipitoisuuksilla suutut aivan varmasti mitättömimmänkin erheen vuoksi. Myöhästyminen tai maidon unohtaminen voi olla katastrofi, joka karkoittaa kaikki myönteiset tunteesi puolisoasi kohtaan.

Ota siis lempeä asenne ensin itseäsi kohtaan ja opi uusi tekniikka energiatalouteesi. Istu alas, anna kehosi rentoutua ja hengityksesi kulkea vapaasti. Keskity tähän hetkeen, kuuntele ympäristösi ääniä ja tunne tuulenvire kasvoillasi. Kun hermostosi rauhoittuu, voit pysäyttää masentavat ajatuksesi. Kun nyt, rentoutuneena, ajattelet myöhästelyä tai unohtelua, voit suhtautua niihin viileän tyynesti. Kyse saattaa olla pelkästään opituista tavoista – ei rakkaudettomuudesta.

Kuuntele myös haastatteluni radiossa täältä.